maandag, februari 08, 2010

pech

We waren voor een kort bezoek in Nederland. Liever doen we dat niet maar mijn moeder was jarig en er zaten nog wat gezellige bezoekjes omheen gepland. Maar eerlijk is eerlijk, liever bleven we op ons weilandje naar de vogeltjes kijken.
Als je heen gaat moet je ook weer terug en daar ging het mis. Nog voor Breda viel de auto stil. Nu heb ik niets tegen stille auto's, in tegendeel, maar ze moeten wel vooruit gaan en dat was ook niet het geval. Het een bleek met het ander te maken te hebben. Pech onderweg konden we al snel vast stellen. Het was net of de diesel op was en dat terwijl we net getankt hadden. Al snel denk je dan dat je misschien verkeerd getankt hebt, maar nee, volgens de bon hadden we toch echt diesel getankt. Marjan ging direct met de Franse verzekering bellen e
n ik stond de gevaren driehoek uit te pakken alsof het de dagelijks gang van zaken is om dit te doen.
We verwachten lang te moeten wachten op assistentie en trokken daarom dikke jassen aan en natuurlijk het onvermijdelijke en verplichte oranje "hessie".

Pech vonden wij het vooral, omdat we de volgende ochtend een afspraak hadden in Frankrijk met een nieuwe klant. Enkele minuten later en nog niet gewend aan de nieuwe situatie stopt er een auto van rijksdienst wegverkeer met een verkeersregelaar achter het stuur. De regelaar zelf stapt uit zijn auto en zegt in zeer onvervalst Brabants "Bonnnschoegr". Ik stelde hem, en mezelf, snel gerust dat hij gewoon in het Nederlands kon verder babbelen. Nederlands was voor de beste man onmogelijk. Onverstaanbaar Brabants was wat ik kreeg.
De thuisbasis van de sleepdienst bevond zich slecht enkele kilometers verderop waardoor hulp van de sleepdienst snel ter plaatse zou zijn, wist hij mij, na drie keer dezelfde zin te herhalen waarbij het volume elke keer toenam, duidelijk te maken.
Zelfs als je pech hebt moet je geluk hebben, dacht ik, want inderdaad nog geen 10 minuten later stond de bergingsdienst de auto op te laden. Uiteindelijk na wat heen en weer getelefoneerd te hebben met de verzekering werden bij een Renault garage afgeleverd.
Pas 's avonds om 7 uur en 750 euro armer konden we weer verder rijden. Tegen 4 uur in de ochtend waren we weer thuis. Ruim op tijd voor onze afspraak om 10 uur diezelfde ochtend.


Hans Faber