vrijdag, mei 22, 2009

Kayak

In de ongeveer 3 en iets plus jaar dat wij hier wonen, ben ik afgelopen week voor de tweede keer wezen kajakken. De eerste keer was vooral heel gezellig maar bij gebrek aan water in de rivier de Sioul stelde het kajakken niet zo heel veel voor. Toen was het hoog zomer dus nu maar eens proberen in het voorjaar. Aan neerslag geen gebrek, zoals hier gewoon is in het voorjaar, zijn vriendje Paul en ikzelf naar de kano verhuur gereden. Je huurt dan een soort hard plastic opzit surfplank met vaag de uiterlijke kenmerken van een kajak. Je krijgt een zwemvest aan en je mag je spullen die je droog wil houden in een ton met schroefdeksel doen die vervolgen op de plastic kajak wordt vastgesnoerd. Vervolgens wordt je weggebracht een stuk stroomopwaarts om te water gelaten te worden.
Ik ben niet zo'n held met koud water, inderdaad zowel hoogte als koudwatervrees, dus al vanaf de afspraak was ik er niet zeker van of ik dit wel leuk vond.
Onderweg verteld onze chauffeur bij elke rivier versnelling welke
zijde van de rivier, je het best aan kan houden. Alsof je dat kan onthouden terwijl je de koude kolkende massa naast de weg de andere kant ziet opgaan. Mijn koudwatervrees uitsprekend schuiven we de boten, die voor mij steeds meer de vorm van reddingsboei kregen, het water in. Ik zit net in het ding, als mijn billen een eerste golf koud water te verduren krijgen. De boot is met lucht gevuld waardoor ondanks dat er gaten in zitten hij toch blijft drijven. De bedoeling is, dat het water eenmaal in de boot er ook weer uit kan. Maar al snel blijkt dat het andersom ook heel goed werkt.
We krijgen geen helm op. Het werd niet aangeboden en wij hebben er ook niet om gevraagd. Het tochtje van zo'n 8 km begon heel kalm en dat bleef het ook. Halverwege, althans dat dachten wij, zijn we even wat gaan drinken. Ik realiseerde
me dat dit toch wel een beetje het bejaarde tochtje onder de kajak tochten is. Op een venijnig watervalletje na, dat net na ons rustpunt en vlak voor het eind opdoemde. Een hoogteverschil van, in mij beleving, zeker 5 meter moest wild overwonnen worden. Achterom kijkend zal het niet meer dan een meter zijn geweest. Als je wilt kajakken doe dat dan niet hier, als je wilt genieten van een mooi stukje natuur een heel klein beetje beweging en een goede picknick aan de waterkant ben je hier aan het goede adres. Voor die picknick alleen zou ik ook komen.....

Hans Faber