woensdag, mei 06, 2009

Failliet

Al jaren wil ik zo'n ding hebben. Wat hield mij tegen. Duur zijn ze al lang niet meer en via internet is de winkel om er een aan te schaffen dichtbij. Ik twijfelde aan het nut en het gebruikersgemak. Hetzelfde had ik met de mobiele telefoon. Niet terecht vind ik nu, hoewel spel een groot onderdeel is van het willen bezitten van dit soort nieuwtjes. Ik heb altijd goed kaart kunnen lezen en ben nooit ergens naar toe gereden waar ik niet wilde zijn. Toch zo'n ding geleend, om eens uit te proberen, als ik naar Zeeland ging om de "ins en outs" van vloerverwarming te bespreken. Het leek me toch wel makkelijk als ik alleen in de auto zat zonder vrouw vrouw. Direct stelde het ding dat het geen satelliet kon vinden. Ik heb ze geprobeerd aan te wijzen, ik heb gezongen "kijk omhoog Sammy, kijk omhoog" zonder resultaat. Gelukkig had ik de route al vaker gereden waardoor het ding mij overal heen kon sturen waar ik dan toch lekker niet naartoe ging. Er was duidelijk sprake van onderschatting jegens mijn eigenwijsheid, door het ding. Een dag later ben ik naar Amsterdam gereden, een stad die ik gelukkig blindelings kan vinden. De volgende dag had ik het ding echt nodig omdat ik op weg naar Korperrich in Duitsland vlak bij Luxemburg, waar ik, zoals we elk jaar met een aantal
vrienden schijnen te doen, gingen fietsen in de heuvels, nog even een bed moest ophalen in een een of ander gehucht net in Belgiƫ. Het ding stuurde me alle kanten op behalve de goede. Zelfs toen ik, na enkele uren zoeken en hulp van het thuisfront via Google maps, daar voor de deur stond, ontkende het ding glashard dat ik er was. Het is dat ik het ding geleend had anders had hij zo het raam uit gegaan. Daarna zou ik zijn terug gereden om een aantal keer met het volle gewicht van de auto de stevigheid van het ding te beproeven alvorens ik het ritueel zou verbranden. Novogo, de fabrikant van het ding is reeds sinds 2006 failliet. Ik snap wel waarom.