woensdag, oktober 21, 2009

Niet zo, Netwerk

Get Microsoft Silverlight

Ik moest naar een uitzending van Netwerk kijken. Het ging over de Auvergne, werd gezegd en die streek, waar wij dus ook wonen, kwam er niet zo goed vanaf in de uitzending. Nu had ik, zoals altijd en altijd bewust gebeurt, de reguliere uitzending gemist. Via de website van "uitzending gemist" heb ik het item toch nog gezien.
Nu ben ik zelf van het type, "wees kritisch op wat de ander beweert en ben nog meer kritisch op wat je zelf beweert" en ik hoop ook dat men mijn stukkies op die manier leest. Vanuit dat oogpunt was het Item zoals door Netwerk weergegeven zeer onder de maat en nogal tendentieus op de koop toe. Dat ik zo reageer en dat die uitzending hier zo speelt, is niet in de laatste plaats omdat verschillende mensen uit de buurt door de redactie van het programma zijn gevraagd om mee te werken. Netwerk wilde vooral horen hoe zaken als, overheid, bevolking, integratie en gebrek aan werk hen parten speelt. Daar is hier in de buurt niet aan meegewerkt. Niet omdat er natuurlijk niets negatiefs te melden is. Integendeel, je kunt hier net zoveel tegen van alles aanschoppen als waar dan ook. Wat dat betreft is het net een echt land.
Je doet dat niet omdat je in vrijwel alle gevallen zelf schuld hebt aan je eventuele ellende. Hoe goed was je voorbereid voordat je hier heen kwam? Spreek je de taal en heb je voldoende geld om de eerste paar jaar zonder inkomen te overleven? Wat weet je van de Franse overheid en regelgeving? Wat verwacht je van het weer en hoe goed is je topografie? Ik hoop beter dan die van de programmamakers, want die menen dat de Auvergne in zuid-Frankrijk ligt terwijl het geografisch midden van Frankrijk toch verdacht dichtbij is. Het is dan nog altijd, voor ons dan, zo'n 650 kilometer naar de Spaanse grens. Frankrijk is best groot.
De bedoelingen van de programmamakers blijven voor mij duister en weinig objectief. Er wordt sluiks met getallen gestrooid zonder onderbouwing. Zijn de makers van dit Item jaloers op de kijkcijfers van programma's als 'ik vertrek' waarin drama het sterkste verkooppunt is? Misschien verwacht ik te veel van de onder de Balkenende-norm beloonde televisiemakers. Oordeel zelf, via uitzending gemist of bovenstaande link. Hoewel, misschien is het concept van zo'n uitzending missen, zo slecht nog niet.


Hans Faber