woensdag, juli 07, 2010

'Wassig"


Het is ons weer gelukt. Om het hardst verkondigen wij ons levensmotto, "wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen".
Als je dan vervolgens naar onze parkeerplaats kijkt en je ziet dat daar 6 auto's staan en er zojuist weer een bij is gekomen, dan moet ik mij toch in verschillende bochten wringen om me daar uit te kletsen. In 2004 kochten wij heel verstandig een Audi 80 diesel om ermee in Frankrijk rond te toeren op zoek naar onze toekomstige woonplek. Het ding koste maar 500 euro, rijdt superzuinig en bovenal, hij was wit. Ondanks een ongeluk met een slingerende verhuislift in de Amsterdamse Piet Hein Tunnel en de daarbij horende schade, heeft de auto tot op heden dienst gedaan. Inmiddels staan er ruim 400.000 km op de teller. De auto wordt moe. De keuring zou met wat werk wel lukken maar rijden doet ie alleen nog als het niet te koud is. Een echte mooi weer auto dus. Toch stel ik me die anders voor. In elk geval niet zo'n oude, naar diesel stinkende, lawaaiige, rondom gedeukte en sinds 2004 niet meer gewassen, Audi 80 uit 1990. De auto was dus aan vervanging toe en mijn oog viel wederom op een audi. Een audi 100, ditmaal en niet op diesel maar op benzine. De wagen, want zo noem je een grote Duitser, is om door een ringetje te halen. Al 22 jaar eigendom van een lange, wat lijzige keel-, neus- en oorarts van de oude stempel, is de wagen altijd perfect onderhouden. De docteur liet ons in zijn spreekkamer, die het best te vergelijken was met een afscheidsruimte van een mortuarium waar de kist dan op dat moment even ontbrak, de overschrijvingspapieren tekenen. Ik ben een beetje handen fetisjist en kijk dus veel naar handen om te zien of de handen bij hun eigenaren passen en of de vormgeving van de handen mij iets kunnen vertellen. Het viel mij op dat de handen van de docteur groot waren en verschrikkelijk goed onderhouden. Ze waren zelfs een beetje "wassig". Dit is voor mij als kenner een expressie die aangeeft dat de handen veel gewassen zijn ondanks dat ze zelden echt vies zullen zijn en toebehoren aan een wassenbeeld ergens in Madamme Toussauds. Deze handen zeggen iets over de wagen. Kortom, we hebben dus een audi 80 uit 1990 vervangen door een Audi 100 uit 1988 en wederom voor maar 500 euro.

Hans Faber