dinsdag, februari 26, 2008

Reclame

Het is gelukt, op een zaterdag ochtend in het dorp st. Eloy les mines is er een, nou ja misschien geen wonder maar toch wel iets wonderlijks gebeurt. We hebben namelijk een bank gevonden waar men normaal reageert als je binnenkomt, normale producten verkoopt waar je als klant ook iets aan hebt en allemaal binnen geen tijd geregeld. Geloof me, dit is bijzonder. Zeker na gedeelde ervaringen van anderen en onze eigen ervaringen bij credit agricole hier in Pionsat. Elke handeling op dit kantoor duurt minimaal een ochtend en dan moet het nog niet te ingewikkeld worden. Het openen van een rekening bijvoorbeeld. Daar moet je afspraak voor maken met vervolgens dan een 50% kans dat het lukt. Met die rekening kan je vervolgens niet zo heel veel. Internet bankieren is wel mogelijk maar op zijn minst niet erg handig. Als ik daar bijvoorbeeld geld wil overmaken naar mijn buurman moet ik eerst naar het kantoor toe om te vertellen dat ik dat wil, zij vragen dan om gegevens waar niets aan mag ontbreken, vervolgens mag ik dan naar huis om achter mijn eigen computer de handeling uit te voeren. Redelijk belachelijk, inderdaad. C.I.C. de nieuwe bank die wij vonden regelt het een en ander alsof wij klant zijn. Dit is een uitgangspunt waar veel Franse banken nog niet aan kunnen voldoen. Zonder afspraak komen wij dit redelijk modern ogende kantoor binnen, met het verzoek om een rekening te openen. Het meisje achter de balie legt uit dat ze alleen is die ochtend en wij dachten oeps, daar gaan we weer. Zij vervolgt dat we maar even binnen moesten komen en gaan zitten en excuseerde zich voor het feit dat zo zo af en toe ook balie werkzaamheden moest vervullen voor binnenvallende klanten. In een half uur tijd had ze onze rekening voor elkaar en ook nog een tiental andere klanten geholpen. Een soort "multi tasking" die ik niet meer had verwacht in Frankrijk. Hulde aan deze bank en de employé in het bijzonder. C.I.C. dus, hier maak ik graag even reclame voor. Hans faber