On Patrol
Klinkt niet erg Frans. Is het ook niet maar het slaat wel op onze nieuwe (oude) tout terrain voiture. We hebben dus een auto gekocht. Wie zei dat we NIET met minder toe konden. Het is geen Landrover of een Landcruiser geworden vanwege respectievelijk betrouwbaarheid en prijs. Is zo'n Patrol dan goedkoop? Nee niet echt, vooral niet in Nederland. Met 1960 kg weet onze vraatzuchtige Zalm deze auto goed te vinden. Echter binnenkort gaat hij op Frans kenteken gezet worden. Dat gaat een hoop schelen. In Frank rijk kennen ze namelijk geen wegenbelasting. Dat zit verweven in een eerlijker systeem zoals de tolheffing. Zolang je geen gebruik maakt van tolwegen blijft je geld op de plek zitten waar je het het liefste ziet. Daar komt bij dat de verzekering in Frank rijk ook nog eens een derde is van wat je in Nederland betaald. Het is wel een stoer karretje, die Patrol. Zwart met een flinke neus, goed voeten werk, duidelijk eentje waar je niet tegenaan wil lopen. Uit ongevalcijfers blijkt ook dat SUV's, zoals deze auto's genoemd worden, meer schade en letsel veroorzaken bij 'medeweggebruikers' als ze bij een aanrijding betrokken raken. Als een SUV bij een botsing is betrokken, is de kans op ernstig letsel bij de inzittenden van de andere auto acht keer zo groot als bij inzittenden van de SUV. Gewoon thuis blijven dus, dat scheelt ook een hoop file leed. De auto geeft behoorlijk wat voeding aan het recalcitrante in mij, volgens verschillende overgestudeerde raadsleden van bijvoorbeeld Nijmegen mag ik er de stad niet mee in. Alsof ik dat zou willen. Nu heb ik het niet zo op kinderen, deze oncontroleerbare herrieschoppers probeer ik al jaren op allerlei manieren te ontlopen. Ik had zelfs toen ik zelf nog op de kleuterschool zat al een hekel aan kinderen. Mijn hoogste cijfer was dan ook voor verzuim. Het belangrijkste voordeel van deze vierwieler is dat je er niet mee in de buurt van scholen mag komen. Ik zou dat graag even zwart op wit willen, kan dat?
Hans Faber
<< Home