Ambtenaren
De wereld draait door, ook hier.... volgen we dagelijks dit programma. Onlangs was er een item over ambtenaren gefotografeerd over de hele wereld en....Frankrijk.
Inmiddels hebben we zelf ook wat ervaring met Franse ambtenaren en ze zijn ook een dankbaar onderwerp van gesprek. Ambtenaren zijn in Frankrijk alles behalve zeldzaam. Ze worden over het algemeen goed betaald en hebben een goed pensioen. Als Franse "Jan met de pet" doe je het goed als je het tot overheidsdienst schopt. Ambtenaar dus. Het werk dat een ambtenaar moet doen is natuurlijk heel verschillend. Er zijn immers heel veel soorten ambtenaren. Een ding hebben ze gemeen, het werk vangt altijd aan met een diepe zucht alsof alles wat hen gevraagd wordt, te veel is.
Aan de balie van zo'n ambtenaar komt ook heel duidelijk naar voren waar je in Frankrijk staat als klant. Namelijk aan de verkeerde kant. Als klant mag je blij zijn de ambtenaar te bezoeken of iets te vragen. Dat de klant zijn salaris betaald is van geen belang.
Regels zijn regels voor de ambtenaar, bang als hij is voor enig eigen initiatief of het vrije denken. Elke organisatie in Frankrijk, dus ook de ambtenarij, wordt sterk van boven af met heel veel laagjes en duidelijk afgebakende werkgebieden, geleid. Om gek van te worden lijkt mij, maar de Fransman schikt zich zonder morren in deze rol. Hij likt naar boven en schopt naar beneden. Even kijken of iets beter geregeld zou kunnen worden en dit idee doorgeven aan de chef is uit den boze.
In commerciƫle bedrijven, organisaties die afhankelijk zijn van lage kosten en hoog rendement, zou je denken dat het beter werkt. Hmmm, niet echt. Veel bedrijven spiegelen zich aan "de ambtenarij" en werken dus op de zelfde wijze. Bijvoorbeeld het beton dat wij wilden bestellen voor onze vloer. Je belt met een bedrijf en krijgt geen contact. Je gaat langs bij dat bedrijf en treft iemand die daar werkt maar nergens van afweet. Collega's, ja ze zullen er zijn maar wie wat doet, geen idee. Leek hem een goed idee om te bellen. Zo ook gedaan, en nogmaals, inmiddels ook enkele boodschappen achtergelaten op de voicemail, in de trant van, joehoe we willen wat kopen, joehoe is daar iemand. Uiteindelijk is het gelukt om iemand aan de telefoon te krijgen, en we zouden teruggebeld worden door zijn collega, "de commerciƫle man". Je voelt hem al, niet dus. toch weer bellen en aandringen en ja hoor we hebben contact. Het is makkelijker om leven op mars te vinden, maar goed. Meteen beton besteld met de vraag erbij wanneer het geleverd kon worden. Dat wist ie niet, hij was van de afdeling verkoop en niet van de afdeling transport, waarschijnlijk een bureau verder in de zelfde ruimte. We moesten maar bellen naar deze persoon. Uiteindelijk hebben we het beton liggen en daar zijn we heel blij mee. waarschijnlijk veel blijer als dan wanneer het allemaal veel makkelijker was gegaan.
Dat is dan weer het voordeel.
Hans Faber
<< Home